Se upp för Fodora!

Mohamed från Tensta började köra åt Foodora men det blev en dyr historia för honom. Han fick hem en faktura på drygt tjugo tusen kronor.
– Man kan säga att jag betalade för att jobba på Foodora, säger han till Nyhetsbyrån Järva.

”Det perfekta deltidsjobbet”, så marknadsförs tjänsten som en så kallad rider på tyskägda hämtmatsbolaget Foodoras hemsida. Mohamed lämnade sina uppgifter i ansökan och blev strax därefter kontaktad att skriva på kontrakt. Han skulle börja köra åt Foodora med sin privatbil två gånger i veckan. För det skulle han få 40 kronor per utförd leverans och 5 kronor per körd kilometer mellan restaurangen och kunden.

– Jag körde kvällar efter jobbet i Barkarby. Mina barn ville att jag skulle stanna hemma när det var dags att börja passet, de menade att det var ju så kallt ute. De förstod ju inte att jag skulle ut och jobba för deras skull.

Mohamed hann köra sex pass under sin första månad som Foodora-chaufför när han en dag fick hem en faktura från Länsförsäkringar på 20 066 kronor för hans bilförsäkring. Han kör en Toyota som han tidigare betalat 355 kronor per månad på försäkring för.

– Jag blev panikslagen, summan var inte rimlig, säger han till Nyhetsbyrån Järva.

Förklaringen var att när Mohamed skrev på kontrakt med Foodora och registrerade sin privatbil hos dem, så registrerade Foodora i sin tur bilen som godstrafik hos Transportstyrelsen. Den höga premien berodde på att bilen nu klassades som yrkestrafik, vilket kostar mer att försäkra. Beloppet på 20 066 kronor var försäkringskostnaden för ett halvår, försäkringen skulle sammantaget kosta honom 39 284 kronor per år.

Det blev många samtal och mejl till Fodora och Transportstyrelsen för att kunna återställa bilförsäkringen. Fodora var svåra att få tag i och  gav ingen hjälp men efter att Mohamed hotat med att anmäla Foodora till både konsumentverket och polisen, avslutades Mohameds anställning och hans gamla bilförsäkring återställdes. Fakturan på 20 066 kronor slapp han betala, istället fick han hem en ny faktura på 2 661 kronor som avsåg en skuld som uppstod när den nya förskäringen annullerades.

– Jag tjänade 2 223 kronor för de passen jag jobbade. Jag fick alltså betala mer för bilförsäkringen än vad jag tjänade in i lön, så man kan säga att jag betalade för att jobba på Foodora, säger Mohamed till Nyhetsbyrån.

Mohamed uppger att hans övergripande erfarenhet av att arbeta som Foodora-chaufför var mycket dålig.

– Ingen är nöjd. Det är lite pengar för mycket stress. Kommer det in en beställning en minut innan du slutar ditt pass och du inte tar emot den så straffas du med vite på 1 500 kronor.

– Jag blir både galen och ledsen när jag ser folk bära Foodora-trycket. De spelar inte rättvist. Det är inte värt att jobba för dem, men måste man så bör man läsa igenom kontraktet noggrant innan man skriver på, säger han.

Mohameds berättelse visar hur den nya Gig-ekonomin kan se ut och hur giriga kapitalister skor sig på arbetarklassen.

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Kontakt

Kontakta föreningen: Kommunisten@riseup.net