Östern kommer bli röd igen

Rapport från en demonstration i Kina på 131-årsdagen av Ordförande Maos födelse

På kvällen den 26 december 2024, kom tiotusentals från hela Kina och samlades på ett torg i den lilla staden Shaoshan. De stod, marscherade, sjöng och skanderade i timmar tills att klockan slog midnatt. Vissa stannade enda tills att östern blev röd. Polis, hemlig polis och militär var utplacerade i hundratals, beväpnade med batonger, gevär och bepansrade fordon. De var redo med högt beredskap, redo att agera hur än situationen utvecklade sig. Ordförande Mao Zedong föddes i denna by i Hunans berg den 26 december 1893. Folket kom för att gratulera honom. Men vilka var dessa folk som inte hade glömt bort Mao? Varför firade de hans födelsedag?

Revisionisternas reaktionära väpnade styrkor framför Ordförande Maos staty i hans hemstad.

Efter den kontrarevolutionära kuppen i Kina 1976 så har revisionisterna i Kina Kommunistiska Parti (KKP) försökt att radera vad anföraren, Mao Zedong, älskad av miljontals i Kina, stod för. De gör detta för att de ska kunna, i hans namn, utveckla en reaktionär, socialimperialistisk och socialfascistisk politik. Till skillnad från i västvärlden så kan inte den härskande borgarklassen i Kina hitta på och sälja en helt fabrikerad och genomgjutet falsk version av vem Mao Zedong var och innehållet i den ideologi han bidrog till att utveckla eftersom minnet av hans stordåd, att vända det gamla Kina helt upp- och ner, lever kvar hos massorna. Att förklara honom tyrann, som de gör i Sverige, går inte i ett land där han är älskad av miljontals.

Istället så försöker de att ändra, revidera, innehållet i maoismen för att det ska vara anpassat till socialimperialisternas planer. De två strömingar som revisionisterna i KKP har fabrikerat som hade störst närvaro under demonstrationen var kultisterna, som inte ser Mao Zedong som en materiell kraft och ledare för proletariatet utan som en gud man ber till för att lösa sin problem, och chauvinisterna, som inte ser Mao Zedong som en kommunist eller en proletär internationalist utan som en borgerlig revolutionär. Utöver dessa två krafter så fanns även revolutionärerna som med boken Citat ur Ordförande Mao Zedongs verk, folkmun känd som “Maos lilla röda”, i sin ena hand visade att maoismen och den kommunistiska rörelsen fortfarande lever i Kina med sikte på att störta den socialimperialistska, socialfascistiska stat som kallar sig Folkrepubliken Kina.

Vilka är kultisterna?

”Vår gud är ingen annan än det kinesiska folkets massor.”

 – Den narraktige gamle mannen som tog bort bergen, Mao Zedong (1945)

De kultistiska massorna tror inte på sig själva. De tror att Mao är en allsmäktig gud. En bisarr scen på demonstrationen var när två medelålderskvinnor bugade på knä och med pannan mot marken efter var tredje steg de tog. På detta vis marscherade de mot statyn av Ordförande Mao Zedong i flera hundra meter. När de blev frågade vad syftet med detta var så svarade den ena av dem att ”när jag ber till Ordförande Mao så försvinner mina magsmärtor”. En äldre kvinna, som en gång i tiden var en rödgardist, spred entusiastiskt sin livshistoria. På 1980-talet så led hon av en ögonsjukdom och gick till någon som påstod sig vara förtrollad av Mao. Han skrev ett recept till henne som läkde hennes ögon. Senare i hennes liv, efter att hennes hus blivit rivt och att hon inte blev kompenserad nog av staten, gick hon till ett torg och skanderade ”Länge leve Ordförande Mao!” flertalet gånger. Tillslut gav den ”odödlige Mao” henne sex stycken lägenheter i Shanghai som en kompensation så att hon kunde leva resten av sitt bekväma liv som en hyresvärd.

I Kina är det ett vanligt fenomen att så kallade streamers säljer saker på internet. Streamers på nätet utnyttjade denna protest för att göra affärer. De gick runt och filmade med sina telefoner på torget och sa till sina tittare att ”Om du vill bjuda in Maos frälsning till ditt hem, kika då på vår shopping-länk! Vi ger dig det bästa priset! Låt Ordförande Mao frälsa dig!”

Var är det som de kultistiska massorna får sina idéer ifrån? Den kinesiska statens officiella nyhetskanal publicerade många videor där folk troget bad till Maos staty. Vad de gör är att aktivt återuppliva feodala sedvanor som krossades under kulturrevolutionen som ett försök att avradikalisera Mao och göra honom till en harmlös gud.

Vilka är chauvinisterna?

Vi måste gå till roten med och kritisera de han-chauvinistiska idéer, vilka i allvarlig grad existerar bland många partimedlemmar och kadrer, nämligen godsägarklassens och bourgeoisins reaktionära idéer eller de idéer, som karaktäriserar Kuomintang och uppenbarar sig i förhållandet mellan nationaliteterna.

 – Kritisera han-chauvinismen, Mao Zedong (1953)

De chauvinistiska massorna älskar Mao eftersom han ”gjorde Kina bra igen”. Chauvinisterna deltog i demonstrationen i stora grupper med olika chavuinistiska banderoller som hyllade Mao och Kinas Kommunistiska Parti för ”den stora föryngrinen av den kinesiska nationen”. Denna tes kommer från president Xi Jinping och hans term ”den kinesiska drömmen”, en chauvinistisk och reaktionär idé som spelar på nostalgi till de gamla dynastierna.

Det var förvånande att vissa av dessa massor var mot Deng Xiaoping och menade att i Kina idag råder det ett ”byråkratkapitalistiskt system”. Hur de än resonerade så var det så galet som det låter. De hävdade att Kina idag var halvfeodalt och halvkolonialt med byråkratkapitalism. Halvfeodalt eftersom staten främjar feodala traditioner och idéer och halvkolonialt eftersom vissa kinesiska företag är kontrollerade av utländskt kapital och därigenom så är de kompradorer. De menar att Deng representerade kompradorborgerskapets intressen. De vill kasta ut utländskt kapital och utesluta kompradorerna från partiet så att Kina kan bli fritt från imperialistiskt förtryck.

Enligt Fortuna Global 500 2024 så har Kina 133 av världens största företag utifrån intäkter medan USA har 139 sådana företag. Av de 133 kinesiska företagen så är 91 av de direktägda av antingen den kinesiska staten eller partiet. Kina är oförnekligen en imperialistisk makt med en koncentration av kapitalet utan motstycke i partiets eller statens händer. Dock, så fortsätter både KKP och staten att låtsas att Kina är en förtryckt nation och hävdar sig vara ett ”utvecklingsland”. De främjar chauvinistiska idéer och korporativism för att avleda massornas uppmärksamhet från huvudmotsättningen i Kina, motsättningen mellan proletariatet och borgerskapet, och för att legitimera sin egen imperialistiska expansion.

Vilka är den revolutionära ungdomen?

Världen tillhör er, likaväl som oss, men i den slutliga analysen tillhör den er. Ni unga människor, fyllda av energi och livskraft, står i livets blomning, liksom solen vid åtta-eller niotiden om morgonen. Vårt hopp vilar på er. (…) Världen tillhör er. Kinas framtid tillhör er.

Tal vid ett möte med kinesiska studerande och lärlingar i Moskva, Mao Zedong (1957).

“Maos lilla röda” användes under kulturrevolutionen av massorna när de protesterade som en symbol för kampen mot revisionismen.

Den revolutionära ungdomen älskar Mao eftersom de längtar efter en revolution, de längtar efter en ledare som Mao för att leda en sådan revolution och de kommer själva att skapa en sådan ledare, en 2000-talets Mao Zedong.

De flesta av den revolutionära ungdomen var studenter. De sparade i flera månader för att kunna resa till Shaoshan. Många kom själva, osäkra om de ens skulle hitta någon kamrat på plats. Några var oroliga att torget endast skulle vara fyllt av gamla kultister och chauvinister. De behövde signalera till sina kamrater att de var revolutionärer. Vissa bar militäruniformer från 70-talet, vissa bar Mao-märken på bröstet, vissa höll i Valda verk av Mao Zedong på protesten och vissa bar flaggor och banderoller med citat från Ordförande Mao eller paroller från kulturrevolutionen såsom ”Revolution är inget brott!”, ”Det är rätt att göra uppror!”, ”Glöm aldrig klasskampen!” och ”Sopa bort alla parasiter!”.

Några kamrater bar märken med röda kragar, en symbol för den Stora proletära kulturrevolutionen. När den hemliga polisen såg dessa röda kragar-märken så tog de tag i personerna, ryckte av deras märken och slängde dem i papperskorgar. Det var tydligt vilka reaktionärerna var rädda för, vilka batongerna, gevären och de bepansrade fordonen var riktade emot. Polisen förhörde flera kamrater. De frågade ifall de var organiserade och vem som samlade dem. De kunde inte tro att så många unga människor kom spontant från hela landet.

Efter att några unga kamrater hittade varandra, samlade de sig och sjöng Internationalen, en sång som inte är på kultisternas eller chauvinisternas spellista. Sången samlade en ännu större grupp revolutionära ungdomar och äldre sympatisörer. Efter Internationalen så fortsatte de sjunga sånger från kulturrevolutionen. De framförde även Maos dikter. Mellan sånger och dikter så skanderade de ”Länge leve Ordförande Mao!”

Med tiden växte samlingen av revolutionär ungdom till mer än tvåhundra personer och deltagarnas entusiasm och känslor växte sig starkare. Vissa började skandera enskilt och slagorden eskalerade. Det skanderades ”Fortsätt revolutionen till slutet!”, ”Länge leve den Stora proletära kulturrevolutionen!, ”Ner med modern revisionism!”, ”Ner med kinesisk revisionism!” Flertalet höll Citat ur Ordförande Mao Zedongs verk samtidigt som de skandera slagorden. Massan formade spontant ett långt demonstrationsblock som marscherade på torget. De fortsatte att sjunga sånger och skandera slagord under marschen.

Efter marschen delades deltagarna upp till små grupper och förde diskussioner. En kamrat hade en debatt med en chauvinist om att Kina är en fascistisk stat och en imperialistisk makt. Debatten lockade snabbt en stor folkmassa. Många var verkligen intresserade av att höra den förbjudna politiska debatten. Kamraten var dock tvungen att stoppa debatten mitt i på grund av hemlig polis som registrerade talet.

Vissa kamrater tog ut en palestinsk flagga och höll den framför publiken. Publiken ropade “Länge leve det palestinska folket!”, “Ner med sionismen!”, “From the River to the sea, Palestine will be free!” Efter bara 30 sekunder kom polisen till flaggan och beordrade dem att ta ner den. Kamraterna sa till polisen att “Detta är helt lagligt. Våra handlingar är rättfärdiga.” Polisen svarade helt enkelt att detta inte var tillåtet och de måste ta ner det. Kamraterna följde ordningen. Faktum är att kinesiska socialimperialismen är den näst största (efter USA-imperialismen) så kallade ”export- och importpartnern” med Israel med 9% av exporten och 11% av importen.

Det var otroligt hur den revolutionära ungdomen använde detta begränsade demokratiska utrymme till sin fördel. Ifall de hade samlat och demonstrerat på en annan dag, på en annan plats så skulle de arresteras och sättas i fängelse. De använde Maos födelseplats, på hans födelsedag som det speciella tillfället för att signalera och identifiera andra kamrater från hela landet. De ropade kraftfulla slagord som terroriserade reaktionärerna. De spelade in sin demonstration och publicerade den på internet för att uppmuntra massorna. De utbytte kontakter med varandra för att bli organiserade.

Den subjektiva kraften i Kina

”En enda gnista kan tända en präriebrand. Med andra ord, våra krafter kommer, ehuru de för närvarande är små, att växa mycket snabbt.”

En enda gnista kan tända en präriebrand, Mao Zedong (1930)

Den centrala uppgiften och högsta formen för revolutionen är maktövertagande med väpnat våld, tvistefrågans lösning medelst krig. Denna marxist-leninistiska revolutionsprincip gäller universellt, för Kina och för alla andra länder.

 – Problem rörande krig och strategi, Mao Zedong (1938)

Den subjektiva kraften är relativt svag i fascistiska Kina. Men arbetet för att ena alla kommunister i Kina pågår. Trots den hårda repressionen så formas grupper på universitet och skolor och då och då kommer det rapporter om hur unga revolutionärer genomför framgångsrika strejker på fabriker för att organisera arbetarrörelsen. Den uppgift som åligger de kinesiska revolutionärerna är att rekonstituera det stora Kinas Kommunistiska Parti och bekämpa Dengs och Xis revisionism. Mao förklarade i Strategiska problem i Kinas revolutionära krig att “Krig är den högsta formen av kamp för att lösa motsättningar mellan klasser”. För att lösa motsättningen mellan å ena sidan Kinas proletariat och å andra sidan Kinas härskande klass, det imperialistiska borgerskapat som tillämpar en fascistisk regeringsform och använder dessa betonger, gevär och bespansrade fordon mot folk som hyllar dess grundare, så är det endast folkkrigets väg som kan bana vägen för det. “Ja, vi förespråkar det revolu­tionära krigets allmakt; det är bra, inte dåligt, det är marxistiskt.” Det parti som maoisterna i Kina måste rekonstituera är ett parti byggt runt geväret som Ordförande Mao lärde oss, ett parti som kan mobilisera massorna i kampen för makten, ett parti som kan åta sig uppgiften att inleda folkkrig för att störta den kinesiska staten och återigen upprätta en proletariatets diktatur – Partiet måste med andra ord vara maoistiskt och militariserat.

Demonstrationerna på Ordförande Maos födelsedag växer sig större och större varje år på grund av att klassmotsättningen fortsätter att skärpas. Den revolutionära ungdomen visar sin ökande klassmedvetenhet. De unga människor, fyllda av kraft och vitalitet kommer att snart bli en del av världens största arbetarklass. Idag är de revolutionens gnistor, imorgon så kommer de att tända präriebranden som färgar himlen röd.

Avslutningsvis, vill vi i redaktionen till Kommunisten meddela våra hälsningar till våra kinesiska bröder och systrar med parollen: FOLKKRIG TILL KOMMUNISM! 人民战争直到共产主义!