I regel är lotteriverksamhet förbjuden i Sverige, dock finns undantag för ideella föreningar och registrerade trossamfund som kan beviljas licens att tillhandahålla lotterier i förutsättning att de verkar för allmännyttiga ändamål. Märkligt nog inkluderas politiska partier inom definitionen för allmännyttig verksamhet. Varför parlamentariska partier i teori skulle kunna organisera spel om pengar på ett icke-exploativt sätt har aldrig prövats och förblir därför ett mysterium, men så är det.

Historiskt sett har alla parlamentariska partier idag haft ett speltillstånd från Spelinspektionen (den ansvarige myndigheten för licens, speltillstånd osv.), vilket innebär att samtliga fyllt sina partikassor på arbetarklassens bekostnad. Idag har de flesta partier lagt ned sin lotteriverksamhet, men Socialdemokraternas tillika Moderaternas kvarstår. Dock står Moderaternas lotteri i sossarnas skugga då deras omsättning är betydligt mycket lägre jämfört med den socialdemokratiskt-ägda lotterikoncernen ”A-lotterierna”, vilket bland annat är anledningen till att denna artikel kommer att fokusera på Socialdemokraternas lotteriverksamhet.

A-lotterierna har drivit spelverksamhet sedan 1956 och ger mångmiljonvinster varje år. Enligt lotterikoncernens årsredovisning var spelverksamhetens omsättning åren 2009, 2010 och 2011: 479 miljoner kronor, 505 miljoner kronor respektive 518 miljoner kronor. Det är på inga sätt och vis en liten verksamhet, trots vad Socialdemokraterna själva påstår. Lotteriförsäljningen har sedan starten gett ägarna SAP och ungdomsförbundet SSU över tre miljarder kronor i vinst. Dessa pengar har de bland annat tjänat genom följande lagstadgade förmåner och undantag som deras så kallade allmännyttiga lotterier kan njuta av:

  1. Undantag från kreditförbudet

Enligt rådande bestämmelser om spelansvar får lotteriverksamheter inte erbjuda spel på kredit, detta i syfte att skydda utsatta grupper mot överskuldsättning. Dock har Spelinspektionen möjlighet att medge undantag från kreditförbudet i förutsättning att lotteriet tillhandahålls till förmån för ett så kallat allmännyttigt ändamål. A-lotterierna har fått sådan dispens och kan således vara en av de få som kan erbjuda prenumerationslotter, vilket innebär att kunderna betalar på faktura i efterhand och kan spela om pengar de själva inte har. Spelinspektionen motiverar dispensen med bedömning att risken för skuldsättning varit låg, någon undersökning hur detta fungerar i verkligheten har inte gjorts. Möjligheten till undantaget från kreditförbudet drevs igenom år 2004 av den dåvarande Socialdemokratiska regeringen till direkt gynning för sin egna partikassa.

År 2017 uppdagades A-lotteriernas ärenden hos Kronofogden. Från 2014 till sommaren år 2017 ansökte lotteriverksamheten om betalningsföreläggande totalt 9774 gånger för sammanlagt 8079 personer, vilket i genomsnitt motsvarar att de skickat sex personer till Kronofogden varje dag. I ungefär 2000 av dessa fall kunde de skuldsatta inte betala och fick därmed betalningsanmärkningar. Uppemot 100 personer visade sig ha flera olika skulder till lottteriverksamheten, vilket betyder att personer som redan var skuldsatta hos A-lotterierna hade möjlighet att köpa nya lotter på kredit. Dessutom har långtidsskuldsatta och personer med andra skulder till Kronofogden också kunnat köpa prenumerationslotter, vilket var möjligt i ungefär 700 fall. Under perioden placerade A-lotterierna sig på den absoluta toppen av de företag som skickade flest skuldsatta till Kronofogden och lotteriverksamheten var jämte finans- och inkassobolag med antalet ansökningar om betalningsföreläggande.

  1. Undantag från kundkännedomskravet

Varför redan skuldsatta har möjlighet att köpa lotter på kredit beror på att A-lotterierna inte har en skyldighet att utföra en kreditkontroll på kunderna. Enligt Sveriges implementering av EU-direktivet om penningtvätt och terrorfinansiering krävs kundkännedom inom utvalda branscher, där spelbranschen är inkluderad. Lagarna innebär bland annat att företag behöver känna till kundernas bakgrund, samt bedöma risken för penningtvätt och vidta åtgärder för att minska risken för utnyttjande. Dock finns möjlighet att beviljas undantag ifall företaget klassas som allmännyttigt vilket A-lotterierna blivit. Således är kraven för Socialdemokraternas lotteri lägre än exempelvis Svenska Spel (en av de större aktörerna på den svenska spelmarknaden).

Undantaget möjliggjorde köp på kredit hos A-lotterierna av redan skuldsatta vilket oftast skapade ytterliggare skulder för de drabbade. Skulderna till lotteriverksamheten mångdubblades oftast med ränta och tillhörande avgifter enligt ärrendena hos Kronofogden, i genomsnitt fyrdubblades lottskulden med tillkommande kostnader. Majoriteten av de skuldsatta till A-lotterierna är pensionärer födda på 40/50-talet och har funnits med i Kronofogdens register i flertal år och har därmed redan svårt att betala skulder som det är.

  1. Lägre spelskatt

Inom spelbranschen tillkommer en viss spelskatt på 18 procent av behållningen av spelet. Dock undantogs lotterier med så kallade allmännyttiga ändamål denna vinstskatt när spelmarkanden öppnade upp för mer konkurens år 2019 under den dåvarande Socialdemokratiska regeringen. Socialdemokraternas lotteriverksamhet har därför utöver de gynnsamma och unika undantagen från lagen också enorma skattelättnader vilket år 2020 låg på åtminstone 32 miljoner kronor.

Bild: Partilotteriets bolagsstruktur

Vinsterna från lotteriverksamheten är centrala i Socialdemokraternas likaså SSU:s valkampanjer och partiarbeten. För partiet motsvarar lotteriförsäljningen ungefär hälften av alla intäkter årligen.

Ungdomsförbundet SSU har de senaste årtionden i stort sett enbart varit finansierad av lotteriet. I deras intäktsredovisningarna år 2017 klargörs det att pengarna från spelverksamheten utgör över 90 procent av deras ekonomi. A-lotterierna är också anledningen till varför SSU historiskt haft större intäkter än alla de andra politiska ungdomsförbunden tillsammans. Med detta i åtanke förstår man varför Socialdemokraterna är så beskyddande gentemot sin lotteriverksamhet idag, just eftersom de vill skydda sin kassako.

De senaste åren har röster höjts mot Socialdemokraternas lotteriverksamhet, inte bara från utsatta människor och deras familjer som partiet exploaterat och bedragit genom A-lotterierna, Moderaterna och Sverigedemokraterna har uttryckt att de vill begränsa partiets spelverksamhet men några lagförändringar eller regleringar har inte implementerats ännu. Detta kan dock förändras då borgerlig media nyligen uppmärksammat A-lotteriernas telemarketing-strategi för att vilseleda och stjäla från pensionärer, mentalt handikappade och allmänt utsatta människor genom att lura på dem prenumerationslotter.

Att Socialdemokraternas säljstrategi som uppenbarligen formats för att utnyttja och parasitera sig på  samhällets mest utsatta kommer till ljuset visar till vilka längder dessa utsugare är villiga att gå. Det innebär också ett oerhört PR-fiasko för partiet som gått in i fullständig panik och utlyst krismöten och pressträffar i ett syfte att skademinimera och bibehålla sin unika och förmånliga position med sin spelverksamhet. Som ovan redogjort är A-lotterierna kärnan av Socialdemokraternas finansiering, således måste Socialdemokraterna kämpa med näbb och klo för sitt partilotteri.