Kampen mot placeringen av den nya begravningsplatsen mellan Tensta och Husby hårdnar. Bakgrunden till konflikten är att Stockholm Stad vill bygga en ny begravningsplats på Granholmstoppen, där det sedan många år funnits en populär discogolfbana.
Stockholms stads beslut har kritiserats hårt och överklagats i alla instanser. Demonstrationer har genomförts och namninsamlingar och andra protester har lämnat till Stockholms politiker.
Både i Husby och Tensta finns en växande känsla hos de boende att politikerna i Stockholms stad inte bryr sig om medborgarnas synpunkter. Gång efter gång tas stora och viktiga beslut som går emot medborgarnas intressen och missnöjet jäser.
Byggnationen av Järva Begravningsplats har varit en infekterad fråga, och processen har även mött motstånd från Låt Parken Leva, ett initiativ av Järvabor som älskar parken. Nätverket är inte emot en begravningsplats, bara placeringen och föreslår ett alternativ i närheten som de säger går att bygga bättre, billigare och snabbare. Björn Erdal som är talesperson i nätverket säger att politikerna inte ser att parken har ett värde.
Det är världsattraktion, även innan den fick alla priser och utmärkelser. Den röstades också fram som den populäraste platsen i Järva i en enkätundersökning under Järvaveckan 2018. Varför väljer staden att förstöra den mest utvecklade platsen på Järvafältet? Det är otroligt respektlöst. Och varför väljer staden en förorenad tipp som begravningsplats? Det är både respektlöst och obegåvat, säger Björn Erdal till nyhetsbyrån Järva.
Behovet av en begravningsplats för kistbegravningar är stort i norra Stockholm. Många muslimska samfund är glada åt att en begravningsplats nu ska byggas men kritiken mot att begravningsplatsen ska läggas på en gammal soptipp växer. Haram – ”förbjudet”, kan man läsa på affischer i Tensta.
Under januari 2021 börjar första steget i byggprocessen av begravningsplatsen. Då ska all mark börja schaktas, ett arbetet som beräknas pågå under ett års tid. Våren 2022 ska all jord planteras tillbaka och då börjar byggnationen med bland annat ett ceremonihus, en damm och byggnader för de anställda som ska driva begravningsplatsen. Stockholms stad räknar med att kunna gravsätta någon där i början på 2024.
Kampgruppen ”Rör inte Järva” har också tagit strid mot byggplanerna under parollen ”Liv före död! – Rör inte Järva!” och samlar idag 1400 deltagare. På gruppen hemsida rapporteras om nedriva byggstängsel och var väktarbilar är placerade. Stängsel byggs på dagarna och på nätterna rivs de ner av ”Järvafältets bävrar”, som syftar på de bävrar som finns i Igelbäcken.