En 59-årig bangårdsoperatör vid Green cargo omkom i Borlänge i söndags. För Green cargo är det andra dödsolyckan vid bangårdsarbete i år. I januari omkom en förare när han växlade vagnar på en bangård i Bastuträsk.

1988 inledde Sverige som första land i Europa en upplösning av den statliga järnvägen. Den socialdemokratiska regeringen förklarade i en proposition att samhället blivit så oöverskådligt att statlig planering inte längre lämpade sig för transportsystemen. Valfriheten på marknaden skulle ta över.

Detta har bl.a. lett till att erfarna banarbetare genom upphandlingar ersatts av inhyrd personal som aldrig tidigare satt sin fot på spåren, och arbetslag som förr i samråd med trafikledningen kunde fara ut en natt för att jämna till en skadad stålprofil i en växel tvingas nu vänta på en beställning som aldrig kommer. 2013 lät Trafikverket byta ut 25 utgångna spårväxlar. Behovet var 660.  Säkerheten och underhållet har blivit allt mer eftersatt genom de privatiseringar som sossarna inledde. Läs mer här.